Flextrafik - Randbøldal Borgerforening

Gå til indhold

Hoved menu:

Flextrafik

Praktisk info > Sydtrafik
 

Velkommen til Flextrafik


Ikke alle kan anvende almindelig kollektiv trafik

Flextrafik henvender sig hovedsageligt til borgere, som ikke har mulighed for at benytte den almindelige kollektive trafik. Flextrafik kan karakteriseres som behovsstyret kollektiv trafik med mindre vogne. Kørslen er planlagt efter borgerens individuelle behov for kørsel og ikke efter en fast køreplan, som det kendes fra almindelige busser.

Flextrafik er den samlede betegnelse for alle de kørselstyper, der indgår i den behovsstyrede kollektive trafik.

Flextur

Vi henter dig, hvor du er
Flextur er en kørselsordning, hvor man bliver kørt fra dør til dør - en særlig form for kollektiv trafik, et fleksibelt supplement til busserne.
Der er ingen faste stoppesteder og køreplaner. Du kører i mindre vogne og sammen med andre passagerer ligesom i bus og tog.

Du kan have gæster med, hvis I stiger på og af på de samme adresser. Alle kan bruge Flextur, hvis bare man er selvhjulpen. Du skal altså kunne komme til og fra bilen ved egen hjælp og ikke kræve særlig hjælp fra chaufføren

Bestilling - sådan gør du

Du kan bestille kørsel op til 14 dage og indtil senest 2 timer før, du ønsker at blive hentet.

Ring på tlf.: 76 608 608 - tast 1 alle dage fra kl. 08.00 til kl. 20.00 (hvis din vogn ikke kommer, kan du dog ringe hele døgnet - tast 2)

eller
Undgå ventetid på telefonen - bestil på sydtrafik.flextrafik.dk.
Læs mere herom under
Bestil kørsel online

Ved bestilling oplyses:
Navn og tlf. nr.
Den adresse, du skal hentes fra, og den adresse, du skal køres til
Det tidspunkt, du vil hentes på eller være fremme på
Om du skal have bagage med (højst 11 kg.)
Om du medbringer hjælpemidler eller sidder i kørestol
Om du skal have gæster med på din tur (I må højst være 4 personer i alt og alle skal stige på og af på de samme adresser)

Små dyr i tasker/bokse kan medbringes gratis. Servicehunde og førerhunde kan medbringes, hvis de er godkendt af kommunen som et hjælpemiddel.
Ring til Flextrafik og giv besked, hvis du medbringer et dyr. Også hvis du bestiller online.

OBS: Fastspænding skal kunne ske forsvarligt!
Du skal selv medbringe autostol/selepude, hvis du har et barn med
Er du kørestolsbruger og skal sidde i kørestolen under kørslen, skal din kørestol være en godkendt transportkørestol

Hvad koster Flextur?
 
Pris
Børn, voksne og pensionister betaler det samme på Flextur. Dog har Kolding Kommune en ordning for unge med Ungdomskort. Læs mere om FlexUng i menuen til venstre.
 
Du kan se prisen på Flextur i din kommune på nedenstående kort.

Flextur kan benyttes i alle kommuner i Sydtrafiks område med undtagelse af Fanø.
 
Dog kan Flextur ikke benyttes, hvis du vil køre internt i henholdsvis Esbjerg, Vejle, Kolding og Fredericia by. Hent kort over by-områder (pdf) i henholdsvis Esbjerg, Vejle, lt Kolding og Fredericia.
 
Det er muligt at køre til/fra nabokommunen med undtagelse af de kommuner, der er skraveret på nedenstående kort. Kørsel til/fra nabokommunen koster altid 5 kr. pr. km, minimum 35 kr. for en tur. Denne takst er gældende for hele turen uanset den enkelte kommunes takst.
 
Gæster kører med til halv pris.
 
Turen kan blive længere, fordi der skal flere passagerer med. Men du betaler kun for de kilometer, din rejse måler i direkte afstand.
 
NYHED fra 26. juni 2016 sænker Vejle Kommune prisen til 3,50 kr. pr. km.
Samtidig fjernes begrænsningen, så det også bliver muligt at køre internt i Vejle by.

Sådan rejser du med Flextur
 
Flere i én vogn - hvornår bliver du hentet?
Flextur er en særlig form for kollektiv trafik, og hver vogn kan hente andre passagerer. Når du ringer eller går på internettet for at bestille, finder vi en passende vogn, der kan komme så tæt som muligt på det tidspunkt, du ønsker. Det bliver højst 15 minutter før og senest 45 minutter senere end dit ønske. Du får med det samme besked om, hvornår vognen kan være hos dig.

ET EKSEMPEL
Du vil hentes kl. 14.00. Vi kigger efter vogne i tidsrummet 13.45 til 14.45, og vi finder en vogn, der kan være hos dig kl. 14.15.

Vognen kan komme lidt tidligere, så du skal være klar 5 minutter før det aftalte tidspunkt. Den kan også blive forsinket undervejs, men den må højst komme ud til dig 15 minutter senere end aftalt. Du skal altså holde dig klar fra 5 minutter før til 15 minutter efter det aftalte tidspunkt. Hvis vognen ikke er kommet efter 15 minutter, er det vigtigt, at du ringer til Flextrafik på tlf.: 76 608 608 - tast 2.

Skal du fx nå et tog eller til frisør?
Til visse aktiviteter er det vigtigt at være fremme til en bestemt tid. Det kan for eksempel være kirkelige handlinger, frisør, fester og koncerter. I de situationer skal du oplyse, hvornår du senest skal være fremme. Du må så være forberedt på at blive afleveret før tiden, men det bliver højst 30 minutter før. Du får med det samme besked om, hvornår du bliver hentet.

Omvej
I lighed med anden kollektiv trafik kan der som sagt være andre kunder med i bilen. Bilen vil derfor somme tider køre en omvej, men turen vil højst tage dobbelt så lang tid, som det tager at køre direkte. Dog skal du altid regne med minimum 20 minutters ekstra køretid.
 
Gæster
Du kan tage op til tre gæster med på Flextur. I skal alle stige på og af på samme adresse, da bilen ikke stopper undervejs. Børn skal kunne fastspændes forsvarligt. Du skal selv medbringe autostol/sæde.
 
Dine gæster rejser med til halv pris.

Bagage
Du og dine eventuelle gæster kan samlet medbringe to stk. bagage (max. 11 kg). Derudover kan du købe plads til et tredje, såfremt der er plads i bilen. Den ekstra bagage koster det samme, som du betaler for en gæst.
 
Hjælpemidler
Du kan medbringe hjælpemiddel som en del af din baggage, fx kørestol eller rollator. Chaufføren hjælper med at læsse dit hjælpemiddel på og af, men derudover må du kunne klare dig selv. Hvis du skal sidde i din kørestol under kørslen, kan du bestille en liftvogn, hvor stolen kan fastspændes iht. gældende lovgivning. Du skal være selvhjulpen. Du skal altså kunne komme til og fra bilen ved egen hjælp og ikke kræve særlig hjælp fra chaufføren.
Ønsker I flere oplysninger end dette, så gå ind på www.sydtrafik .dk


 
 
 
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu